Toegankelijkheid
Google Translate

De website wordt vertaald door Google Translate. De vertalingen zijn niet altijd correct.

De snelste weg
naar de juiste zorg

Medicijnwissel – waarom krijg ik niet altijd hetzelfde merk medicijn?

Soms krijgt u bij de apotheek een ander merk medicijn mee dan u gewend bent. Hieronder lichten wij graag toe waarom dit is.

Waarom krijgt u een medicijn van een ander merk mee?

Er zijn verschillende redenen waarom het merk medicijn soms kan verschillen:

  • Uw gebruikelijke merk medicijn is tijdelijk niet leverbaar
  • Het patent op het medicijn is verlopen
  • Uw zorgverzekeraar heeft een nieuwe afspraak gemaakt met een andere fabrikant of
  • U bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar

Hieronder geven we u graag meer uitleg per reden.

Uw gebruikelijke merk medicijn is tijdelijk niet leverbaar

Het kan voorkomen dat op het moment dat u een herhaling van medicijnen krijgt, het voor u bekende merk op dat moment niet leverbaar is.

Het patent op het medicijn is verlopen

Als het patent op een medicijn is verlopen, zijn er meer fabrikanten die hetzelfde medicijn produceren. Dit betekent dat uw zorgverzekeraar of apotheker mogelijk uit kostenoverwegingen op een andere fabrikant is overstapt.

Uw zorgverzekeraar heeft een nieuwe afspraak gemaakt met een andere fabrikant

Van veel medicijnen bestaan er verschillende merken en varianten. Deze medicijnen werken allemaal hetzelfde, maar ze verschillen soms erg in prijs. De meeste verzekeraars vergoeden slechts één merk van een medicijnsoort, het zogeheten voorkeursmiddel. Deze voorkeursmiddelen vallen onder het voorkeursbeleid, ook wel preferentiebeleid genoemd. Hiermee probeert uw zorgverzekeraar de zorgkosten en uw premie zo laag mogelijk te houden.
Uw zorgverzekeraar vergoedt dus niet alle merken. Hierdoor kan het zijn dat u een ander merk medicijnen krijgt dan u voorheen gewend was.

U bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar

Zoals hierboven beschreven staat maakt elke zorgverzekeraar zijn eigen afspraken met fabrikanten en heeft haar eigen voorkeursbeleid. Bij overstap naar een andere zorgverzekeraar kan het dus zijn dat het voorkeursmiddel van uw oude zorgverzekeraar niet meer overeenkomt met het voorkeursmiddel van uw nieuwe zorgverzekeraar, en dat u dus een ander merk meekrijgt in de apotheek.

Heeft deze wissel effect op mijn gezondheid?

Vraagt u zich af of een ander merk wel hetzelfde werkt? Geen zorgen! Uw arts schrijft op het recept de werkzame stof van het medicijn en uw apotheek zorgt ervoor dat u het merk krijgt dat wordt vergoed. Alle preferente medicijnen zijn in Nederland toegelaten en goedgekeurd. U hoeft dus niet bang te zijn dat uw medicijn niet of minder goed werkt.

Bent u niet tevreden over het nieuwe merk?

Ondanks dat de werkzame stof in het medicijn hetzelfde is, kan het zijn dat u niet tevreden bent over deze wisseling. Neem contact op met uw apotheker:

  • Mogelijk moet u wennen aan het nieuwe medicijn – naast de werkzame stof, zitten er namelijk hulpstoffen in medicijnen. Deze kunnen anders zijn dan in de oude medicijn en daar moet u misschien aan wennen. Blijven de nieuwe medicijnen klachten geven? Bespreek dit met uw apotheker, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.
  • Wilt u uw oude medicatie behouden? Dat kan, maar dan zijn de kosten voor uw rekening. U krijgt in dat geval niets vergoed door uw zorgverzekeraar. De kosten vallen buiten uw eigen risico. U kunt bij uw zorgverzekeraar vragen of zij een uitzondering voor vergoeding kunnen maken. Wij raden u aan om eerst te overleggen met uw apotheker.