Om een afspraak te maken met de huisarts hoeft u niet langer telefonisch in de wacht te staan. Onze huisartsenpraktijken Berkel en Rodenrijs, Beverwaard, Nesselande, Nieuwe Westen, Ommoord, Oosterflank, Rotterdam Noord en de Volgerlanden hebben sinds korte tijd een nieuwe telefoonfunctie waardoor u kunt worden teruggebeld op een voorgesteld tijdstip.

Niet langer in de wacht staan

Zodra de huisartsenpraktijken open gaan, komen de eerste telefoontjes binnen. Wie een afspraak wilt maken met de huisarts, vragen wilt stellen of advies nodig heeft, belt vooral tussen 8:00 en 10:00 uur. “Als je met onze praktijk belt, wil je natuurlijk direct geholpen worden. We kunnen helaas niet altijd alle telefoontjes tegelijk aannemen. Daar hebben we nu een oplossing voor gevonden,” stelt Brenda Verbeek, praktijkmanager van Gezondheidscentrum de Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht. Dankzij een nieuw telefoonsysteem, genaamd TeleQ, krijgen patiënten aan de telefoon de keuze om teruggebeld te worden.

Teruggebeld worden

Wanneer u onze huisartsenpraktijk belt, beluistert u het keuzemenu. Wilt u teruggebeld worden? Volg dan de stappen in het keuzemenu:

  • Stap 1: Toets 5 om een assistente te spreken
  • Stap 2: Toets 1 indien u teruggebeld wilt worden
  • Stap 3: Toets 1 als u op hetzelfde nummer gebeld wilt worden of toets 2 als u op een ander nummer gebeld wilt worden
  • Stap 4: U krijgt vervolgens een tijdstip voorgesteld waarop u teruggebeld kan worden door de assistente. Door middel van de toetsen kunt u het tijdstip bevestigen of een ander tijdstip opvragen

Impact op patiënt- en medewerkerstevredenheid

De telefoonoplossing wordt sinds zes maanden ingezet en wordt positief ontvangen, zowel door de patiënten als doktersassistenten. Brenda Verbeek licht toe: “Patiënten weten wanneer ze worden teruggebeld en kunnen ondertussen doorgaan met hun dagelijkse bezigheden. Dat voorkomt een hoop ergernis, want niemand wordt blij van wachten. Op deze manier beperken we ook de werkdruk van onze doktersassistenten. Ze worden niet langer afgeleid door rinkelende telefoontjes en knipperende lampjes.” Het slimme telefoonsysteem zorgt ervoor dat patiënten in de wacht op een later moment worden ingepland.

Is een afspraak bij de huisarts nodig?

Of een doktersafspraak nodig is, beoordeelt de doktersassistent door een aantal vragen te stellen; de triage. Onze assistent kan adviseren wat ervoor nodig is om van uw gezondheidsklachten af te komen en hoeveel spoed het heeft. Op basis van uw antwoorden kan ze ervoor kiezen een afspraak met de huisarts in te plannen, de huisarts vragen u terug te bellen of een telefonisch advies te geven. Als u een afspraak krijgt, hangt het mede van de klachten af hoe snel u langs kunt komen.

Voorbereiding afspraak

Daarbij stelt Brenda Verbeek dat patiënten zich ook zelf kunnen voorbereiden op het telefoontje: “Zet vooraf informatie over uw klacht op een rij. Hoelang duurt het al, waar heeft u precies last van, heeft u dit eerder gehad. Zodoende krijgt onze doktersassistent een zo volledig mogelijk beeld van uw klachten. Ook kunt u online informatie raadplegen op moetiknaardedokter.nl of thuisarts.nl en of u ook naar een arts moet met u klacht.”