A A

Online afspraken maken

U kunt UITSLUITEND een afspraak voor maximaal 10 minuten maken bij uw EIGEN huisarts.

Een afspraak is bedoeld voor 1 medisch probleem.

Indien u meerdere medische problemen wilt bespreken met uw arts, kunt u telefonisch een afspraak maken via de assistente.

Dit geldt ook voor psychische problemen en gesprekken.

Bij SPOEDKLACHTEN of als u een eerdere afspraak zou willen hebben dan de aangeboden plekken, neemt u dan telefonisch contact op met de assistente.

Het kan voorkomen dat uw huisarts afwezig is door nascholingen, vakantie of ziekte. Dan treft u een waarnemend huisarts.

Noteer uw online afspraak direct in uw agenda. U krijgt geen automatische bevestiging of herinnering toegestuurd!

Indien u geen ingeschreven patiënt bent bij het gezondheidscentrum de Volgerlanden, kunt u geen online afspraak maken.

Doet u dit wel, dan wordt uw afspraak geannuleerd.

Triage

Triage in de huisartsenpraktijk

Wanneer u naar de praktijk belt voor het maken van een afspraak krijgt u een van onze praktijkassistentes aan de lijn. Zij zal u vragen stellen als ‘Wat is uw vraag aan de huisarts’ of ‘Wat is de reden voor uw bezoek aan de huisarts? ’Deze vragen behoren tot een van de belangrijkste taken van de praktijkassistente. Dit heet triage.

Triage volgens protocol
Een huisarts onderzoekt u en stelt indien mogelijk een diagnose. De praktijkassistente doet dat niet. Zij is goed opgeleid voor triage.
Triage betekent letterlijk vertaald ‘sorteren’. In de huisartsenpraktijk komt dit neer op twee zaken.

  1. Het vaststellen van de beste hulp voor u op dat moment. Denk hierbij aan een afspraak op het spreekuur van de huisarts, de praktijkondersteuner of de assistente, een afspraak op het telefonisch spreekuur, een advies of een medicijn. De praktijkassistente kan ook uitleg geven over de hulp die u kunt verwachten. Het is niet altijd zo dat een afspraak op het spreekuur van uw huisarts nodig is om uw vraag te beantwoorden.
  2. Het beoordelen van de urgentie van uw klacht of vraag om vervolgens zorg te dragen voor juiste planning. Bij medisch dringende klachten krijgt u op een zo kort mogelijke termijn een afspraak. Bij klachten die kunnen wachten zal de praktijkassistente met u zoeken naar het meest geschikte moment.

Bij triage door de praktijkassistente wordt gebruik gemaakt van een protocol. Aan de hand hiervan stelt de zij u gerichte vragen om een zo helder mogelijk beeld van uw vraag te krijgen. Het protocol geeft vervolgens aan welke medische hulp geboden moet worden en op welke termijn dit moet plaatsvinden. Wanneer het meteen duidelijk is dat het om een spoedgeval gaat zal de praktijkassistente u minder vragen stellen en zo snel mogelijk de juiste hulp inschakelen.

Geheimhoudingsplicht
Net als de huisarts heeft ook de praktijkassistente een geheimhoudingsplicht.

Controle door huisarts
De huisarts controleert zeer regelmatig het verloop van de triage. Alle door de praktijkassistente gegeven adviezen worden geregistreerd en besproken met uw huisarts.