A A

Online afspraken maken

Het is de bedoeling dat u alleen een afspraak maakt met uw eigen huisarts of praktijkondersteuner, indien dit niet lukt dan graag contact opnemen met de praktijk. U kunt een afspraak maken voor de hieronder genoemde verrichtingen.

Online afspraak huisarts:

  • een gewoon consult (geen dubbel consult)

Online afspraak praktijkondersteuner:

  • Een controle afspraak

Mocht u een eerdere afspraak willen dan de aangeboden plekken, of wilt u een afspraak maken voor een andere verrichting dan hier boven genoemd, neem dan telefonisch contact op met de assistente. U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Kijk eens wat ik kan?

Wat peuters (1½ tot 4 jaar) spelenderwijs leren.

Wat is spelen?

Verschillende antwoorden zijn mogelijk. Spelen is leuk. Spelen is bezig zijn met speelgoed.

Spelen is ontdekken. Spelen is leren en vaardiger worden. Voor het kleine kind is spelen vooral dingen doen waar je zin in hebt, zolang je wilt, zonder van tevoren iets speciaals te willen bereiken en zonder dat iemand tegen je zegt, dat het –moet, op die manier-.

Als volwassenen gaan spelen of sporten, doen zij dat in hun vrije tijd. Als ze klaar zijn met werken, het huis schoonmaken en boodschappen doen. Peuters moeten nog niet zoveel, vrijwel alles bestaat uit spelen. Vanaf de kleutertijd gaat dat veranderen. Dan moeten zij steeds meer: eerst aankleden, eerst je handen wassen, eerst je bord leegeten. En dan mag je spelen.

Spelen waarom?

Als je kinderen vraagt, -waarom ze spelen- kijken ze je verbaasd aan. “Omdat het leuk is natuurlijk !”. Ze zullen niet zeggen, “omdat het zo goed is voor onze ontwikkeling, nu en later”. Toch is dat wel zo.

Spelen draagt bij aan aan de ontwikkeling van hun lichaam, hun verstand, hun taal, hun gevoelens en fantasie en hoe ze zich moeten gedragen.

Spelen, hoe?

Kinderen en dus ook peuters spelen overal. Van nature zijn ze actief en nieuwsgierig en bezig met ontdekken en onderzoeken. Sommige peuters gaan druk en beweeglijk op in hun spel en anderen zijn juist rustig; soms onopvallend en aandachtig aan het spelen. Peuters zijn vooral bezig met het leren kennen van hun bewegende lijf en de omgeving waarin ze spelen. Eerst binnenshuis, later ook in de straat of op het speelplein, worden de uitdagingen steeds groter.

het lopen, hollen, klauteren en springen gaat steeds beter. Peuters helpen actief mee bij het aankleden, eten en naar de wc gaan. Intussen praten zij volop en stellen vragen. Het zelfver-trouwen groeit. Velen bezoeken een peuterspeelzaal.

Kijk eens wat ik kan?

Het is zeer de moeite waard om te kijken naar uw spelende peuter. Om u vervolgens te verbazen over de veranderingen in bewegen, het begrijpen van taal, het praten, in verstand en fantasie. Wat leren (doen) peuters in de periode van 2½ tot 4 jaar? We beperken ons tot de bewegingsvaardigheden.

De periode van 2½ – 3 jaar:

Lopen wordt ook hollen, waarbij beide voeten even van de grond komen. Het dan snel van richting veranderen en ineens stilstaan lukt steeds beter. Het springen met twee voeten tegelijk, op de tenen lopen, op één been staan om een bal weg te schoppen gaat zonder omvallen. Driewiel-fietsen kan steeds sneller. Zelf eten met een vork of lepel is mogelijk. Het potlood wordt meer met de vingers en minder met de vuist vastgehouden.

Rond het 4e jaar leert de peuter steppen en zelf schommelen. Steeds makke-lijker lukt het om de trap op en af te gaan, stappend met de voeten om de beurt. En een bal vangen in de gebogen armen geeft veel pret. Hinkelen op het beste been lukt verder en verder. Met 2 voeten tegelijk over een kleine regenplas-, of over een afgewaaide tak springen is een te nemen hindernis. Het rijgen van een kralenketting of het bouwen van een toren van wel 10 of meer blokken is op het laatst mogelijk. Puzzelen en binnen de lijntjes kleuren gaan met toenemend succes. Het potlood wordt met de vingers vastgehouden; als een penseel.

Rond het 4e jaar kan de -bijna kleuter-, de lichaamsdelen benoemen en aanwijzen en snapt wat boven, onder, op, voor en achter is. Het uitknippen van een rond figuur wordt succesvol. De eerste tekening van een menspoppetje komt tevoorschijn; een rond hoofd met benen er aan vast.

Samen spelen ja leuk….!

Juist peuters kunnen druk zijn met bewegen en het opzoeken van uitdagingen. Ze hebben veel ruimte nodig. Als het mooi weer is, is buiten spelen een prachtoplossing. Samen naar de speeltuin of naar het speelveldje of- pleintje in de buurt. Als er sneeuw ligt zijn nieuwe spel-mogelijkheden voor het oprapen. En als het nat en guur is buiten ? In huis met auto’s, poppen of duplo spelen ligt voor de hand. Of tekenen en kleuren of……. iets verrassends ?

Is het mogelijk in de soms beperkte ruimte thuis, om uw peuter te verrassen ? Wie is niet bang voor een paar uur rommel in ruil voor veel plezier ?

Doos

Gooi de kartonnen doos van een aangeschaft apparaat niet weg. Laat uw peuter ermee spelen. Al snel gaat de fantasie werken: de doos wordt een huis om in te wonen of anders de poppen. Of het is een auto waar veel in kan. Uw kind zal u vertellen waar u de ramen moet knippen of de wielen moet plakken. Maar misschien is de doos wel goed zoals die is.

Deeg

Gaat u een brood of zandtaartjes bakken ? Uw kind helpt graag met mengen, kneden en in de vormen doen. Het kost wat meer tijd, maar het is wel echt bakkerswerk. En de beloning is nog lekker ook.

Bandschommel

Alles aan de kant ! Er wordt een gat in het plafond geboord en gevuld met een keilbout. Aan een haak wordt een touw vastgemaakt aan een brede doek om een autoband schommel. Een oude maar goede autobinnenband, eerst laag en later iets hoger opgehangen, kan als een veilige schommel dienen. Het ventiel goed afplakken, een matrasje eronder; spelen maar !

Matras

Buiten is er gras of zand om het evenwicht te oefenen. Binnenshuis kan een berg kussens, slaapzakken of zelfs de matras op de grond dienen om nieuw spel mogelijk te maken. Blijven staan, lekker laten vallen, koppetje duikelen alles kan.

Ballon

Een niet te hard opgeblazen ballon is prachtig om tegen te schoppen, te gooien of weg te slaan. In de benedengang mag het meestal wel. De ballon zweeft een beetje, dus de peuter heeft tijd om te reageren. Ook zal een ballon geen schade aan uw spullen veroorzaken. Stop eens wat rijst in de ballon; het geluid stimuleert het spel extra.

Verkleden

Doe uw afgedragen mutsen, jasjes, jurken en schoenen niet weg, stop deze in een verkleed-doos. Het grote mensenspel kan beginnen !

Heeft u behoefte aan spel-ideeën? Bel of schrijf naar onze bron:

Stichting Spel- en Opvoedingsvoorlichting.
Torenstraat 172
2513 BW Den Haag
tel:070 – 302 98 40

Of informeer bij de speel-o-theek bij u in de buurt:

“de Speeldoos”.
Twickelerf 8
3077 XV Rotterdam Beverwaard.

of

“de Speeldoos “
Mirretuin 12
3078 KH Rotterdam IJsselmonde

Speelo theek “Toy”.
Dantestraat 190
3076 KP Rotterdam Lombardijen.

kinderfysiotherapeuten
Wanda Krispijn
Janet Brand van den Elst
Marije Star
Moniek Abee