A A

Online afspraken maken

Het is de bedoeling dat u alleen een afspraak maakt met uw eigen huisarts of praktijkondersteuner, indien dit niet lukt dan graag contact opnemen met de praktijk. U kunt een afspraak maken voor de hieronder genoemde verrichtingen.

Online afspraak huisarts:

  • een gewoon consult (geen dubbel consult)

Online afspraak praktijkondersteuner:

  • Een controle afspraak

Mocht u een eerdere afspraak willen dan de aangeboden plekken, of wilt u een afspraak maken voor een andere verrichting dan hier boven genoemd, neem dan telefonisch contact op met de assistente. U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Rugpijn

Deze folder is geschikt voor mensen met lage rugklachten.
Deze folder geeft u adviezen en oefeningen voor thuis.
Leest U de folder goed door, alvorens met de oefeningen te beginnen.

ALGEMENE ADVIEZEN

Mensen met lage rugpijn moeten zo normaal mogelijk blijven bewegen. Hierbij mag geen hevige pijn ontstaan. Zeurende pijn mag en kan geen kwaad. Wissel regelmatig van houding, waarbij u tussendoor even pauzeert.
Loopt U normaal, en in eerste instantie korte afstanden.

OEFENINGEN

De oefeningen kunnen op elk tijdstip uitgevoerd worden. Mocht U moeite hebben met opstaan, is het aan te raden deze oefeningen voor het opstaan te doen. Voer de oefeningen 10 keer rustig uit. Lukt dit niet, bijvoorbeeld door spiervermoeidheid, dan kunt u een rustpauze nemen, waarna u de oefeningen hervat.

Er is een onderscheid in twee soorten pijn:

Bij hevige pijn doen alle bewegingen pijn. U kunt dan in het algemeen oefeningen 1,2 en 3 rustig uitvoeren.

Bij zeurende pijn kunt U iets makkelijker bewegen. De conditie van de spieren is in deze fase meestal iets beter, U kunt de oefeningen langer volhouden.

Oefening 1,2 en 3 kunt u nu gebruiken als opwarming en ontspanning. U bent nu in staat uw rugspieren te versterken door de oefeningen iets te verzwaren met oefening 4 t/m 8.

oefening 1

In ruglig met beide knieën opgetrokken. De benen aaneengesloten van links naar rechts draaien. Begin met kleine bewegingen en op geleide van de pijn de beweging vergroten.

oefening 2

in rugligging beurtelings de knie, met beide handen, in de richting van de borst trekken.

oefening 3

Op de onderarmen en de knieën steunen en een kwispel beweging maken met het bekken. Houdt de heupen recht boven de knieën. Houdt de armen recht.

Oefening 4

In ruglig, beide knieën opgetrokken, maakt u nu ene bruggetje door uw billen op te tillen.

Oefening 5

Wanneer u in ruglig de rug stabiel houdt, tilt u afwisselend het gestrekte been op. Dit been kan licht gebogen of gestrekt zijn, afhankelijk van uw spierkracht.

U kunt deze oefening nog uitbreiden door tegelijkertijd de tegenovergestelde arm te heffen.

Oefening 6

Steunen op onderarmen en knieën. Rug afwisselend hol en bol maken.

Oefening 7

Steunen op onderarmen en knieën met een recht rug. Afwisselend één been achterwaarts heffen.

Oefening 8

Handen en knieënstand. Afwisselend tegenovergestelde arm en been heffen. Hierbij proberen een holle rug te vermijden.