A A

Online afspraken maken

Het is de bedoeling dat u alleen een afspraak maakt met uw eigen huisarts of praktijkondersteuner, indien dit niet lukt dan graag contact opnemen met de praktijk. U kunt een afspraak maken voor de hieronder genoemde verrichtingen.

Online afspraak huisarts:

  • een gewoon consult (geen dubbel consult)

Online afspraak praktijkondersteuner:

  • Een controle afspraak

Mocht u een eerdere afspraak willen dan de aangeboden plekken, of wilt u een afspraak maken voor een andere verrichting dan hier boven genoemd, neem dan telefonisch contact op met de assistente. U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Nekpijn

Deze folder is geschikt voor mensen met nekklachten.
Deze folder informeert U over uw nekklachten en geeft adviezen en oefeningen voor thuis.

ALGEMENE ADVIEZEN

Als U pijnklachten heeft in de nek, is het voor U niet altijd duidelijk waar deze pijn vandaan komt, of waardoor deze veroorzaakt wordt.

Nekpijn is altijd vervelend, maar de oorzaak is meestal niet ernstig. Door het onderzoek van uw huisarts wordt uitgesloten, dar er iets ernstigs aan de hand is.

Bij nekklachten, zijn de bewegingen van de nek beperkt door pijn. De spieren die uw nek doen bewegen, zijn meestal niet beschadigd, maar overbelast. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld vermoeidheid of een te vlugge beweging van de nek. Soms is de oorzaak een combinatie van factoren, bijvoorbeeld spanningsklachten en een langdurig slechte werkhouding.

Pijn is geen reden om de nek niet te bewegen. Juist door het bewegen van de nek, wordt de pijn langzaam minder, en de spieren worden soepeler. U kunt uw nek regelmatig rustig bewegen, maar blijf daarbij binnen de pijngrens. U zult zien, dat U langzaam uw bewegingen verder kunt uitbreiden.

Zorg voor een goede werkhouding, zodat U uw nekspieren niet onnodig overbelast. Vanuit deze houding kunt U uw nek beter bewegen. Vermijdt een te zware belasting voor de nek, zoals boven uw hoofd werken, zwaar tillen en langdurig stilzitten.

Probeer zo normaal mogelijk te bewegen, en breidt uw dagelijkse activiteiten langzaam uit, zodat de conditie van de nekspieren toeneemt, en uw klachten afnemen

ONDERSTEUNENDE OEFENINGEN

1. Rek regelmatig uw nekspieren, waarbij U uw nek licht naar voren en opzij trekt. Adem rustig door, en houdt uw nek zo’n twintig of dertig seconden in deze houding. Herhaal deze oefeningen meerdere malen daags, met name als U voelt dat uw nek stijf aanvoelt. Probeer hierbij al te veel pijn te vermijden, lichte rekpijn mag. Houdt u hierbij uw rug zo recht mogelijk.

2. Na deze rekoefeningen kunt u rustig uw nek naar links en naar rechts draaien, en eventueel daarna opzij buigen afwisselend links en rechts.. Zorg hierbij voor een goede rechte houding, en laat uw nek niet hangen.

3. Maak regelmatig ronddraaiende bewegingen met beide schouders tegelijk, en houdt daarbij uw nek zo recht mogelijk.

4. Trek uw schouders rustig op en laat ze daarna weer rustig zakken.

5. Ga rechtop zitten. Hef de armen gestrekt zijwaarts.De ene duim wijst omhoog, de andere duim wijst naar beneden. Draai het hoofd naar de kant waar de duim naar beneden wijst. Draai dan het hoofd naar de andere kant en draai hierbij tegelijkertijd de duimen. Probeer deze oefening vloeiend te doen in een rustig tempo.

6. Ga rechtop zitten. Beweeg beide armen tegengesteld aan elkaar. Een arm tilt u zodanig op, dat de hand naar de nek beweegt. De andere hand wordt van onderuit naar de schouderbladen bewogen. Het is hierbij niet belangrijk hoever U met uw handen reikt, maar probeer beide schouders zo snel mogelijk te bewegen